Kategorija: Aktualijos
Paskelbta: 2015 gegužės 12

defence forceNacionalinio saugumo ir gynybos komiteto pirmininkas Artūras Paulauskas siūlo keisti Konstitucijos 140 straipsnį bei kitus teisės aktus, kurie susiję su Valstybės gynimo taryba. Pakeitimais siekiama vietoj esamos Valstybės gynimo tarybos reformuojant sukurti Nacionalinio saugumo tarybą, kuri įprasta kitoms Europos Sąjungos ir NATO valstybėms.

Seimo narys Artūras Paulauskas teigė, kad Valstybės gynimo tarybos reforma yra būtina, kadangi esamas tarybos pavadinimas, jos kompetencija, nagrinėjami klausimai bei sudėtis neatitinka šių dienų nacionalinio saugumo užtikrinimo poreikių, ypatingai turint omenyje esamą geopolitinę situaciją. Nacionalinis saugumas yra platesnė sąvoka, apimanti ne tik valstybės karinę gynybą, bet kartu ir užsienio politiką, įskaitant vidaus politinės, ekonominės bei socialinės sistemos stabilumą, pažangią valstybės raidą. Pagal esamą kompetenciją Valstybės gynimo taryba šiuo metu nėra pajėgi svarstyti šių plačių klausimų.

Žvelgiant į kitų ES ir NATO valstybių praktiką, Nacionalinio saugumo taryba sudaro politikai. Artūro Paulausko teigimu nemažiau nei 14 ES šalių narių tokios tarybos sudarytos iš svarbiausių politinių pareigūnų, susijusių su nacionaliniu saugumu, o ne politikai užima nacionalinį saugumą užtikrinančių institucijų vadovaujančias pareigas (ginkluotų pajėgų vadai, žvalgybos tarnybų vadovai). Šie įprastai nėra nuolatiniai Nacionalinio saugumo tarybos nariai, bet turi teisę dalyvauti tarybos posėdžiuose, patarti.

Esamas Valstybės gynimo tarybos įstatymas suteikia taryba platesnes funkcijas nei Konstitucijos 140 straipsnio 1 dalis, todėl kyla abejonių, ar taryba pagal Konstituciją gali, kaip nurodo įstatymas, svarstyti ir koordinuoti nacionalinio saugumo užtikrinimo klausimus. Praktikoje tokių atvejų yra pasitaikę, tačiau pagal Konstituciją galima būtų abejoti tarybos kompetencija šiais klausimais.

Kategorija: Aktualijos
Paskelbta: 2015 gegužės 08

sveikatos apsaugaSeimo Sveikatos reikalų komitetas šią savaitę pritarė patobulintam Sveikatos draudimo įstatymo 8, 22 ir 23 straipsnių pakeitimo projektui. Projektas buvo parengtas siekiant įgyvendinti Konstitucinio Teismo nutarimo punktą, kuriuo buvo pripažinta, jog „Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo 8 straipsnio 2 dalis prieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijos 29 straipsniui“.

Sveikatos draudimo įstatymo 8 straipsnio 1 ir 2 dalyse nurodytiems asmenims buvo nustatytas skirtingas privalomojo sveikatos draudimo įsigaliojimo laikas. Pripažinus, kad tai prieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijai, ši nuostata nebėra taikoma ir privalomojo sveikatos draudimo įsigaliojimas visiems asmenims yra vienodas – nuo tos dienos, kurią už juos pradėtos mokėti draudimo įmokos. Tai reiškia, kad žmonės, kurie sumoka pirmą sveikatos draudimo įmoką gali naudotis privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis apmokamomis sveikatos priežiūros paslaugomis. Šiuo metu tokia praktika neskatina sąžiningo įmokų mokėjimo, kadangi užtenka sumokėti vieną privalomojo sveikatos draudimo įmoką (27 eurų dydžio) ir gaunama teisė į visas sveikatos priežiūros paslaugas. Pagal Draudžiamųjų privalomuoju sveikatos draudimu registrą, šiuo metu Lietuvoje yra daugiau nei 8 proc. (virš 261 tūkst.) nedraustų iš visų draudžiamųjų.

Įstatymo projektu siūloma aiškiai nustatyti privalomojo sveikatos draudimo įsigaliojimo pradžios laiką ir pabaigos laiką. Apdraustuoju būtų tampama nuo atitinkamo statuso įgijimo dienos iki jo netekimo dienos. Asmenims, kurie moka draudimo įmokas savarankiškai, nuo tos dienos, kai jie pradeda mokėti iki to mėnesio, kurį sumokėtos įmokos, paskutinės dienos.

Kartu siūloma užtikrinti prievolę mokėti privalomojo sveikatos draudimo įmokas. Siūloma nustatyti, kad jei asmuo įmokų nemoka, jų draudimas įsigaliotų tik padengus įsiskolinimą. Tai leistų išvengti aukščiau minėtų nesąžiningų atvejų.

Kategorija: Aktualijos
Paskelbta: 2015 gegužės 04

algaSeimo narys, frakcijos „Tvarka ir teisingumas“ seniūnas Petras Gražulis užregistravo Darbo kodekso įstatymo pataisas, pagal kurias minimalios mėnesio algos dydis būtų apskaičiuojamas atsižvelgiant į vidutinį pastarųjų trejų metų įstatymo tvarka patvirtintą vidutinį darbo užmokestį šalyje. Pateiktose pataisose nurodoma, kad minimalios mėnesinės algos dydis negalėtų būti mažesnis nei pusė paskutinių trejų metų vidutinio darbo užmokesčio šalyje vidurkio.

Parlamentaras teigia, kad Lietuvos Respublikos Seimas pateiktas Darbo kodekso įstatymo pataisas svarstys jau artimiausiomis dienomis (planuojama gegužės 5 d.) Šios pataisos, pasak Seimo nario, užkirs kelią aritmetinei progresijai, kadangi nustatant minimalią mėnesinę algą bus žiūrima į paskutinių trejų metų vidutinio darbo užmokesčio vidutinę reikšmę. Nepaisant to, kad nuo š. m. liepos 1 d. minimali mėnesinė alga didėja iki 325 eurų, priėmus P. Gražulio ruoštas pataisas nuo 2016 m. sausio 1 d. minimali mėnesinė alga padidėtų tik 15 eurų, o tai tikrai neturėtų sukelti finansinių sunkumų Lietuvai ir verslui. Kaip teigia parlamentaras Petras Gražulis, jau seniai yra laikas nustatyti, kad minimalus atlyginimas būtų pusė pastarųjų trejų metų darbo užmokesčio vidurkio.

Kategorija: Aktualijos
Paskelbta: 2015 gegužės 06

susitikimasSusitikimo metu teisingumo ministras Juozas Bernatonis ir Kinijos Liaudies Respublikos Nepaprastasis ir įgaliotasis ambasadorius Lietuvoje Wei Ruixing aptarė abiejų šalių bendradarbiavimo klausimus, ministras papasakojo apie Lietuvos teisinės sistemos tobulinimą.

Ministras džiaugiasi, kad turime tinkamą abiejų valstybių teisinio bendradarbiavimo instrumentą – Kinijos Liaudies Respublikos ir Lietuvos Respublikos sutartį dėl teisinės pagalbos civilinėse bei baudžiamosiose bylose. Ši sutartis galioja jau 13 metų.

Per pastaruosius kelerius metus Lietuvos teisingumo institucijos Kinijos Liaudies Respublikos kompetentingoms institucijoms išsiuntė apie kelias dešimtis teisinės pagalbos prašymų. Ministras ambasadoriui, kuris pradėjo reziduoti Lietuvoje prieš mėnesį, papasakojo, kad šiais metais Kinijai buvo išsiųstas sutarties projektas, pagal kurį numatoma galimybė Kinijoje nuteistiems Lietuvos Respublikos piliečiams bausmę atlikti Lietuvoje, tuo tarpu Lietuvoje nuteisti Kinijos Liaudies Respublikos piliečiai atliktų bausmę savo šalyje.

Kategorija: Aktualijos
Paskelbta: 2015 balandžio 30

phone attached to stethoscope1 663x1024Lietuvos Aukščiausiojo Teismo (LAT) pirmininko Rimvydo Norkaus iniciatyva šią savaitę visiems apygardų teismų primininkams buvo išsiųstas kvietimas į pasitarimą dėl elektroninių ryšių tinklais perduodamos asmenų informacijos kontrolės sankcionavimo.

LAT pirmininkas tvirtina, kad teigti, jog prašymus teismai nagrinėja neįsigilinę į bylos aplinkybes, kartais neretai juos tenkina nepagrįstai vien pagal pateiktus Nacionalinės teismų administracijos duomenis nėra teisinga. Pirmininko teigimu, surinkti duomenys verčia paanalizuoti detaliau, ką tiksliai atspindi ši pateikta statistika, dėl ko yra toks didelis tenkintų kreipimųsi procentas. Svarbu išsiaiškinti, ar visi sankcionuoti pasiklausymo atvejai nepažeidžia žmogaus teisių, ar asmenys yra tinkamai informuojami apie elektroniniais ryšiais perduodamos informacijos kontrolę, ar jie turi galimybę ginti savo teises.

Kasacinio Teismo vadovas mano, kad slaptos tokios priemonės stebėjimui yra puikus būdas ištirti ir užkirsti kelią sudėtingiems, visuomenei pavojingiems nusikaltimais. Šių stebėjimo priemonių pagrįstumą, proporcingumo principo pritaikymą galima išaiškinti tik nuodugniai analizuojant konkrečios bylos aplinkybes.

LAT siekia išsamiau išanalizuoti esamą situaciją bei teismuose, kurie skiria sankcijas, susiformavusią praktiką, nusprendė suorganizuoti Lietuvos apeliacinio teismo ir apygardų teismų pirmininkų pasitarimą, kurio metu bus aptarta, kaip teismuose laikomasi Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos, baudžiamojo proceso įstatymų reikalavimų, kurie susiję su elektroninių ryšių tinklais perduodamos asmenų informacijos kontrole, fiksavimu, panaudojimu baudžiamose bylose. Susitikimas vyks gegužės 28 d., o kartu tikimasi, jog dalyvaus ne tik teismų, bet ir prokuratūros atstovai.

Lietuvos Aukščiausiasis Teismas pasisako dėl slaptų stebėjimo priemonių sankcionavimo teisėtumo nagrinėdamas baudžiamąsias bylas kasacine tvarka bei, tam tikrais atvejais, nagrinėdamas civilines bylas. Kasacinėje praktikoje teisės taikymo aspektu vertinamas telefonų pokalbių pasiklausymo bei kitų priemonių, kurios liečia asmens teisę į privatų gyvenimą, teisėtumas. Teismas laikosi pozicijos, kad taikant tokias priemones reikia atsižvelgti ir į nacionalines teises ir į Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos reikalavimus, kurie išaiškinti Europos Žmogaus Teisių Teismo praktikoje.

Top