I. Karalienė: eAntstolis didina skolų išieškojimo sistemos tvarumą

Kategorija: Aktualijos
Paskelbta: 2021 spalio 21

Kreditoriai ir skolininkai aktyviai varsto virtualaus antstolio biuro duris. Elektroninės vykdomosios bylos lankomumas portale antstoliai.lt 2021 m. išaugo 42 proc. Per devynis šių metų mėnesius prie savo vykdomųjų bylų nuotoliniu būdu buvo prisijungę daugiau kaip 17 tūkst. išorinių portalo vartotojų, kurie atliko daugiau kaip 31 mln. veiksmų.

money 1005477 640 1

„Apie 87 proc. visų antstoliams pateikiamų vykdomųjų dokumentų jau yra išduoti elektronine forma. Popierinė vykdomoji byla palaipsniui užleidžia vietą e. vykdomajai bylai“,– teigia Lietuvos antstolių rūmų prezidiumo pirmininkė, antstolė Inga Karalienė. Jos žodžiais, tokiu būdu ne tik miškus saugome ar taupome laiką. Procedūros tampa tikslingesnės, žmonėms aiškesnės ir pigesnės. Jos veda į tvarius ilgalaikius rezultatus ir šiuo požiūriu didina visos sprendimų vykdymo sistemos tvarumą.

Elektroninėje erdvėje sudarytos visos sąlygos proceso dalyviams bendradarbiauti su antstoliais. Kreditoriai, skolininkai ar jų atstovai Antstolių informacinėje sistemoje prisijungdami prie e. vykdomosios bylos nuotoliniu būdu pateikia elektroninius vykdomuosius dokumentus ir jų priedus, taip pat susipažįsta su vykdomųjų bylų medžiaga, išsiaiškina antstolio sprendimų priežastis, teikia skundus ir prašymus.

Pasak Lietuvos antstolių rūmų vadovės I. Karalienės, e.vykdomosios bylos dokumentai proceso dalyviams visada yra „po ranka“, aktualius duomenis galima pasitikrinti bet kuriuo paros metu.

Šia galimybe tikrai naudojamasi: išoriniai vartotojai apie 7 proc. veiksmų Elektroninės vykdomosios bylos portale atlieka savaitgaliais, o apie 0,5 proc. veiksmų – naktimis.

Jeigu vykdomoji byla visiškai elektroninė, gerokai paprasčiau sužinoti atsakymus į chrestomatinius skolų išieškojimo klausimus „Kiek man dar liko mokėti?“ arba „Kiek man dar turi sugrąžinti?“. Kitaip tariant, pasitikslinti skolų likučius. Nebereikia, kaip popierinės bylos atveju, kreiptis į antstolį su prašymu išduoti pažymą apie vykdymo eigą, susimokėti už jos parengimą ir laukti, kol bus parengta. Žmogus pats prisijungia ir viską mato čia ir dabar.

Praktinė patirtis sklaido abejones, ar visi proceso dalyviai gebės bendrauti su antstoliais elektroninėje erdvėje. Vyresniems žmonėms dažnai padeda artimieji ir daugybė socialinių darbuotojų ar kitų specialistų įvairiausiose įstaigose, pradedant seniūnijomis, bibliotekomis ir baigiant nakvynės namais. I. Karalienės teigimu, už tai, kad virtualios antstolių paslaugos nesukėlė „atmetimo reakcijos“, turime būti dėkingi ir šiems žmonėms. Savo ruožtu Lietuvos antstolių rūmai taip pat nelieka nuošalyje: kas mėnesį vykdomųjų dokumentų pateikimo klausimais mūsų darbuotojai konsultuoja daugiau kaip po tūkstantį interesantų.

Tendencijos panašios ir kaimyninėse Latvijoje bei Estijoje: fizinių apsilankymų skaičius antstolių kontorose dėl pandemijos natūraliai sumažėjo. Tačiau nei vienoje iš šių valstybių priverstinio skolų išieškojimo procedūros nebuvo perkeltos į elektroninę erdvę tokiu dideliu mastu, kaip tai padaryta Lietuvoje. Pavyzdžiui, Latvijoje, kur antstoliai vykdydami profesines pareigas taip pat naudojasi centralizuota elektronine sistema (Vykdomųjų bylų registru), tik nuo 2021 m. gruodžio planuojama pereiti prie elektroninių teismo sprendimų išdavimo ir jų pateikimo antstoliams nuotoliniu būdu. Estijoje siekiama daugiau komunikuoti su interesantais telefonu, tačiau priverstinis skolų išieškojimas didžiąja dalimi dar nevirto elektroniniu procesu.

Top